På svenska

I am back!

Förlåt mina kära vänner!

Jag vet att jag lovade att uppdatera Er om min cykelkarriär under de senaste åren, men det blev inte mycket av en karriär. Jag tävlade under 2013 och 2014, men tappade suget och bestämde mig för att ta en paus. Den blev längre än planerat och jag hittade andra grejer i livet. Cyklingen var det sista jag tänkte på. Men förra året kom tankarna tillbaka och en comeback börade planeras. Detta tack vare att Linn sa att hon ville se mig tävla. Hon fick mig med ut på träningar för att hon också ville testa. Cykelglöden började sakta komma tillbaka. Läs mer här...

Kort sammanfattning 2012

Hallå allihopa!

Ursäkta, för att jag har inte skrivit nåt förra säsongen, men livet har var mer komplicerat än jag räknat med. Planet var, att jag kör 24 timmars tävlingar hela året, men tyvärr gick det inte som plannerat...
Precis innan den första tävlingen – Bockaracet- fick jag ett knä skada, och det har höll ut i hela säsongen.... Läs mer här
Mjölbybiken 2012

Den sista tävlingen

Jag brukar inte vara med på "gilla-tävlingar" på FB men nu behöver jag ha lite hjälp!!
Jag har nominerat min "älskling" till Finaste cykeln i Ungern-tävling och jag behöver allas hjälp med att trycka på GILLA-knappen.
Min kära lilla cykel har vunnit så många tävlingar under sitt tävlingsliv och nu är detta hennes sista tävling innan pensioneringen!!
Du behöver bara öppna länken och trycka på GILLA-knappen.
Tack för hjälpen!

2012

Ursäkta, jag vet… att det är länge sen jag skrev nånting här, men det har hänt ganska många saker.

Först och kanske viktigast, jag hittat den rätta lagkompisen!!
Hon heter Szandra Benácsi , en ungersk idrottstjej som tävlar mest på långdistanser. Jag är glad över att vi fått kontakt och att vi är ett bra team.
Välkommen Szandra Benácsi

Den andra viktiga grejjen äratt jag haft ett maxpuls-test i Ungern. Tyvärr fick jag inte helt rättvist resultat, för  jag var lite förkyld. Men jag fick hjälp med träningen av ungerska firman, CSC.
Så, nu är Szandra och jag  klara med teamet, tävlingkalender och planer. Tur  att Szandra är personlig tränare också, så jag behöver inte gå långt hemifrån, när jag vill proffsträna.
Testet på CSC i Budapest

Årets viktigaste mål är: ställa upp i 24-timmarsvärldscupen. Världscupen körs i Canada, USA, Australien och några är i Europa,  Tyskland och Österrike.  Mellan dessa kommer Västgötacupens tävlingar. Tar de mest som träningstävlingar fast vill ändå väldigt gärna vinna, vill absolut inte förlora säsongen med 0,03 sekunder... Det var det dummaste jag gjorde under hela förra året. Ja, jätte-marginal med manuellt tidtagning i Göteborg...
Kanske kommer jag att köra några långlopps-tävlingar också om jag har tid över.
Så ser ut laget :)

Nu kan man fråga, hur mycket kostar detta?... Det kostar sjukt mycket….
Varifrån får jag pengar till det hela?
Tyvärr jag har inte till allt. Vi behöver hjälp med idéer, kontakter och sponsing  med pengar eller grejjer.
Vi har börjat prata med olika ungerska firmor. Därifrån hoppas vi få hjälp med anmälningskostnader, och från Nutrixxion kan vi få energidryck.
Från Sverige har jag fått redan klart från KALAS Sportswear som kommer att göra fina kläder till oss.

Vad är detsom fattas nu?
Szandra körde sönder sin MTB på ungerska 24-timmars tävlingen (och laget vill se proffsigt ut) så nya cyklar behövs. Jag frågade Crescent, tänkte att ett Varbergsföretag ville ställa upp för en varbergscyklist….men det blev inte klart ja... Ännu ingen cykelsponsor alltså, vilket inte blir lätt, om man tänker på hur mycket säsongen kostar i övrigt...
Om det finns nån resebyrå eller kanske flygbolag som kan sponsra med biljetter till långresan till Amerika eller till Australien skulle det vara stor hjälp då de resorna är de största utgifterna under säsongen..

Blir glad och tacksam, om Du som läser detta, vill dela ut denna blogg till fler läsare som hjälp i vår jakt på sponsorer. Eller kanske du har möjlighet att hjälpa mitt lilla lag? Du får logga/utrymme på våra tävlingskläder och på hemsidan som kommer framöver. Och jag kan lova att vi ska köra hårt för att visa hela världen att Sverige och Ungern är ett bra team!!

Kontakta gärna mig på e-mail: hge_112@yahoo.com

Trans Hungaria Maraton
Årets tävling är avklarad!
Trans Hungaria Maraton är TÄVLINGEN som bevisade för mig  att jag är bättre än jag själv trodde tidigare!

Det var det första etapploppet som Ungern arrangerade. 4 dagar, 377 km och 7400 höjdmeter genom de tuffaste, högsta och brantaste bergen i Nord-Ungern.Men samtidigt i den vackraste landsdelen i den regionen. Nagymaros – Hollókö – Bükkszék – Diósgyör – Szerencs – Tokaj sträckningen finns underbara sevärdigheter för tävlande och deras sällskap.
Tävlingen startade 17:e augusti kl. 9:00 från Nagymaros. Nagymaros ligger i Donau buktningen. På första etappen körde vi genom den vackra Börzsöny, och var ganska tuff. Inte så speciellt stora berg, men hela tiden upp och ner, som en berg- och dalbana. Under dagens 96 km körde vi förbi 2 fästningar.  Arrangören  hade lyckats göra en  jättefinsträckning med tuffa uppförsbackar. Målgången var i Hollókö, en gamla ungersk by.

Jag körde i Sveriges färger, i blandat duo klass.Det innebar att jag körde ihop med en tjej. Hon heter Eszter Dosa och är Ungersk mästarinna i långlopp, en titel hon tagit tre gånger! Så det visade sig vara en bra kombination -  Svensk/Ungersk lag.
Jag kom i mål på 19:e plats totalt på första etappen.
Andra dagen, andra etappen: 97 km distans, och Ungern högsta berg, Kékestetö - 1014 meter. Etappen började i Hollókö, och fram till Bükkszék, som är en vacker liten by i Bükk.
Vi körde nästan 1900 höjdmeter. Sträckningen var jättefin genom i Mátra. Efter banans högsta punkt, blev det nästan 4 mil utförskörning. 6 st energiedepåerfannsutefter etappen. I Bükkszék finns ett av de bästa thermalbaden i Ungern med är 40
°C varmt vatten. Vattnet heter Salvus och funkar som natur medicin.  Vi badade på kvällen i det vattnet och laddade upp våra trötta muskler. Vi fick idag också frukost, middag (efter målgången – ungersk specialitet) och 2 rätters kvällsmat.

På 3:e etappen har vi tänkt ut, att vi måste börja tävla mot herrar duo-klassen. Vi hade redan 3,5 timmar försprång i vår klass. Tävlingens ”kung” - etappen genom Bükk med 98 km och nästan 2000 höjdmeter. Vi startade från Bükkszék och slutmålet Diósgyör. På vägen strax innan mål passerade vi ett fint slott från 1364.

På dagens distans körde vi ännu hårdare. Första milen var masterstart på asfhalt och efter det började den riktiga MTB-körningen. Under deföljande 2 milen klättrade vi upp till 900 meter över havet, det betyder 900 höjdmeter på 30 km. Härifrån såg man hela lågslätten (den kallas Puszta). Efteråt blev det riktig fin 20 km lång utförsåkning. Här fanns den vackraste energiedepån, med mycket bra mat.  Sen körde vi över 2 lite mindre berg, men dom var ändå ansträngande.

Från Bükkszentkereszt var det likt en 4 km lång DH bana, hur j*vla roligt som helst. J Jag komi mål på 17:e plats, 13 minuter förre Eszter. Här fanns kallbad-strand, som jag hoppade över. Varje kväll kl 21:00 var dagens prisutdelning till alla klasserna. Gratis massage med 6-8 massör och gratis cykelservice från Specialized.

Sista dagen på morgonen åkte vi med buss från Diósgyör till Szerencs. Här finns en av de ungerska Chokladfabrikerna, vi fick ett litet startpaket från fabriken. Starten gick från Szerencs slotts-gård. Det slottet är från 1390.

Sista etappen startade till kanondån, kl. 9:00, 20:e augusti. Den dagen är ungerska nationaldagen. Kortaste etappen med sina 67 km. Första branta sträckningen kördes i en stengruva. Här körde vi med ny taktik.Den gick ut på att någon av oss kör upp/fram och provar at ta tid från den herr duo som låg före oss. Den andrei vårat lag skulle försöka hålla ner hastigheten framför andra laget. Vi låg på 5:e plats i duo-klasserna, med nästan 4 minut efter  herrar elit-lag. Jag ökade tempot och körde från Eszter i den första nerförbacken och försökte hålla tempot  hela vägen. Sista 3 milen körde vi genom Tokajer vinlandskap. Det var jätte-roligt att köra bland de fina vinbergen. Målet var riktig fint, en långt sprint till torget i Tokaj.
Målgång efter 377 km
Bild: Adam Bleyer

Jag kom på 12:e plats, bara 20 minuter efter 1:a, som är en av de bästa ungerska cyklisterna. Eszter kom 10 minuter efter mig. Tyvärr blev vi bara 5:e sammanlagt i duo-klasserna, 24 sekunder efter 4:an. I blandad duo-klass blev vi 1:a, 7 timmar och 6 minuter före 2:an. Jag blev totalt 17:e av 154 cyklister. Så kan man säga att Sverige vann på 1:a Trans Hungaria Maraton i Ungern. Det var jättestor ”grej” för mig, att jag kan köra/representera, som Svensk cyklist i utomlands.
Vinnaren
Bild: Zsuzsa Barsi

Nästa år kör vi i 16-19:e augusti på samma distans. Om du vill testa din kraft och uthållighet, att erövra Nord-Ungern på vattnet och vinets väg,  titta in påwww.transhungaria.com för mer info.
Vågar du? Häng med!!
Ungern/Sverige på pallen
Tack för Kalas Sportswear för den fina kläder

Efter tävlingenfick vi mycket positiv respons från andra att vi är ett bra team. Vi vill fortsätta tävla tillsammans, på större tävlingar, bli ännu mer samspelta och då kommer dom bra resultaten. Nästa mål är en 24 timmars XC världscuptävling i Camberra, Australien den 8-9:e oktober. Efter den åker vi vidare till Malaysia till en 5 dagars XC-tävling, som innehåller 5 olika lopp: XCO, XCE, Hillclimb, Långlopp och en 7 timmars tävling. XCO är UCI tävling.
Ungerska cykelförbundet betalar anmälningsavgiften för oss, men vi är i behov av sponsring till resan. Tycker Ni att det verkar intressant och har möjlighet att hjälpa oss
att göra bra resultat och reklam för Sverige så maila mig
hge_112@yahoo.com
eller ring:  0046-76/8065-312

Med vänliga hälsning Gergö Horvath

Hökansåsracet i Tidaholm

Jadå, jag är här igen efter en kort vila.

Festen fortsatte fram till kl 2 på natten efter gårdagens vinst.

Ny, spännande bana igen tänkte jag, tills jag kört testvarvet, sådär bana….Idag storklinga som gäller. Snabb, bred, otekniskt bana med fina stigningar innan målgången.

Idag var det fint väder igen.11:47 gick starten i seniorklassen. Det var den långsammaste start jag varit med om :D
Ingen ville dra gruppen. Efter första kurvan, körde jag upp och höll mig där fram till halva varvet. Efter det fick jag släppa 1:a, andra, tredje och 4:e placeringen också. Batterierna och fotleden ville inte fungera riktig som det skulle.
Alltså trampade jag lite mer med skallen och körde lite taktiskt tävling idag. Drog bara när det behövdes.
På sista varvet hade jag kört upp till 3:e plats men under sista kilometern blev jag omkörd. Mitt i sista härliga uppförsbacken tände jag "raketen", knäckte han som låg framför, helt och hållet och tog tillbaka 3:e platsen.

Kändes bra, helgen var kanon, utom vurpan i Hjo.
Jag leder cupen nu i seniorklassen.
Hoppas fortsättningen blir lika bra...
Vi hörs!
Gergö

Högaliden Racet i Hjo

Hallå igen!

Denna veckan har gått riktig fort...
Nu är det en riktig dubbel-dubbel helg. 2 tävlingar och ett Ungersk läger. Ett arrangemang med Ungerska ungdomar i Sverge, SOMIT.

Åkte till Tångagärde redan på fredagen och hade festat fram till kl. 3 på natten. Vaknade ändå riktig utvilad efter bara 3,5 timmars sömn!
Gjorde ett misstag: hjälmen glömd...kvar i Varberg!!

Testrundan på banan.... Fyyyyyyyyy Det var det värsta jag kört i livet. Massor av stenar, rötter, stenar och rötter...

Kl. 12:13 började min 2:a tävling för säsongen.
Starten gick riktig bra, svängde in i skogen på 2:a plats. Jag höll platsen länge..tills Markus från CK Master körde om mig. Så jag hamnade på sista pallplatsen.
Sen på första riktiga stigningen uppför, tappade Markus balansen och jag fick tillbaka min andra-placering!
Efter halva varvet tyckte jag att det räckte, och stack iväg i den långa steniga uppförsbacken.
Hittade riktig bra flyt.
Första varvet vann jag och bara ökade tempot sen, men på sista varvet gjorde jag något riktig dumt!
På första hoppet ville jag trixa lite för publiken, men kom för snabbt och hoppade 1,5 meter över... Landar på framhjulet, och kan inte släppa höger foten... Den sitter fast och foten ”vrider sig under”. Jag stannade typ 1 minut och tänkte bryta loppet. Men hoppade på cykeln igen och trampade bara med vänster benet. Den varvet gick långsammare men vann tävlingen med 50 sekunder. COOL!!!!
Trans Hungaria Maraton tröjan är på toppen i Västgötacupen!!

------------------------------------------------------------------------

1:a May Loppet i Kvänum

Nu började säsongen för mig. Det var första planerade loppet 2011. Körde på den banan förra året och den är inte min favoritbana.

Jag åkte tidigt på morgonen från Varberg med några klubbkompisar.
Cyklade 2 varv på banan innan starten, för första gången med heldämpat. Det var riktig roligt, så jag såg fram emot ett spännande lopp.

Tiden bara sprang iväg.
Kl. 12:30 startade seniorklassen med 2 st Varbergs MTB cyklister i startfållan. Henrik fick plats i 1:a fållan och jag väntar 4 meter längre bak...
Gjorde en riktig dåligt start!
I startloopen fick jag fajtas hårt och fick armbågar i bröstet men lyckades ta mig upp till en 4:e plats.
Redan på första varvet hade jag kört upp till 2:a plats, men sen missade jag i en uppförsbacke och föll tillbaka en placering.
På andra/sista varvet hade jag kommit upp till 2:a plats igen men precis innan målgången, på sista stigningen, var det en kille från hemmaklubben som ville köra om mig, men det var ett dumt ställe. Jag släppte inte, inte han heller.... Då vurpade vi båda. Jag blev förbannad och kastade bort hans cykel.. och fortsatte tävlingen. Det var en riktig adrenalinbomb.
Jag lyckades att ta en 2:a plats i säsongens första lopp!

Nu kommer en dubbelhelg i Hjo och Tidaholm, så vi hörs om en vecka.
Ha det bra så länge.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag heter Gergö Horvath.
Tänkte att ni kanske är småsugna på att läsa om mina MTB tävlingar?

Jag började cykla mtb 2007 med Bockstenshalvan i Varberg.
Efter det har jag kört hela långloppscupen 3 år i rad.
Resultaten har blivit bättre och bättre. 2010 landade jag på 49:e plats i herrar elitklassen.

Årets mål är att köra långloppscuppen i eliten, Västgöta Cupen i seniorklassen och några tävlingar hemma i Ungern.
Ja, Ungern är mitt hemland!
Så, välkomna att följa min blogg...året runt.